Hroznětínská
synagoga
_________________________
_________________________
Hroznětínský
židovský hřbitov
|
|
Židé
v
Hroznětíně
Historie osídlování hroznětínského ghetta
Podnětem pro zřízení židovského ghetta v Lichtenstadtu (Hroznětíně) byl
edikt z roku 1499 zakazující Židům mimo jiné pobývat v královských městech.
Tento zákaz na svém území prosadily i Karlovy Vary a Ostrov. Právě židovské
obyvatelstvo těchto dvou měst se stalo prvními usedlíky. Během krátké doby
byla vytvořena poměrně stabilní komunita s úplným zázemím. O místě původního
hřbitova a synagogy však kolují pouze neověřitelné zprávy.
Situace Židů v českých zemích se ještě zhoršila, když jim bylo povoleno
půjčovat peníze na 20% úrok, zatímco křesťanští lichváři mohli brát úrok
pouze 10%. V této bouřlivé době se dokonce města snažila vyhnat všechny Židy
ze země. Proti tomu se však rozhodně postavil zemský sněm v roce 1501 a tím
vyhnání na nějakou dobu pozastavil. Když byl poté v roce 1507 vydán edikt o
úplném vyhnání Židů, stala se šlechta jediným nárazníkem, který tomu mohl
zabránit. Sílu židovského kapitálu a výhody s jejich držením si dobře
uvědomovali i ostrovští páni Šlikové a především Jáchym Šlik držel nad
hroznětínskými Židy (Hroznětín byl součástí ostrovského panství) svou
ochrannou ruku. Dokonce se jim, podle archivních pramenů, snažil vymoci
právo podomního prodeje nejen v okolí, ale i v Karlových Varech a Chebu.
Masivní příliv obyvatelstva zaznamenalo ghetto v roce 1606, kdy se do něj
uchýlilo mnoho uprchlíků z Prahy, kde byli nařčeni z otrávení studní a
následné morové nákazy. Počet usedlíků se v té době pohyboval kolem dvou
stovek, což vedlo k potřebě rozšíření původního hřbitova, zřejmě již na
dnešním místě a stavbě nové synagogy pro více lidí. Tento nový schul
(synagoga) byl postaven na přirozeném ostrově mezi říčkou Bystřicí a
mlýnským potokem a v jeho okolí se začalo utvářet a rozvíjet uzavřené
ghetto, jehož domy byly na rozdíl od ostatních číslovány římskými číslicemi.
Mnohdy se stávalo že jeden dům by rozdělen s vlastnilo jej tedy i několik
majitelů.
Když se ostrovské panství, zabavené po bělohorské porážce rodu Šliků,
dostalo do správy Sasko-Lauenburského rodu, situace se pro hroznětínské Židy
nezměnila. Nová šlechta podržela staré pořádky a finančníkem jejich
ostrovského panství se stal Lazar Aron z Hroznětína. Zdejší ghetto však
nevynikalo pouze počtem usídlených, ale i osobami významnými pro celé české
Židovstvo. Nejvýznamnější takovou postavou je bezesporu Abraham Aron
Lichtenstadt (celým jménem Abraham ben Naftali Hirs Oettingen), který
v druhé polovině 17. století zastával funkci Zemského primase veškerého
českého Židovstva s výjimkou Prahy a který byl současně dvorním Židem Sasko-Lauenburské
šlechty.
Ze soupisu židovských rodin z 3.července 1793 vyplývá, že největším
židovským sídlištěm v tehdejším Loketském kraji byl právě Hroznětín. V době
tohoto sčítání v něm žilo celkem 292 osob sdružených v 51 rodinách. Ze
soupisu je také možné zjistit, čím se tito usedlíci živili. Nejvíce zdejších
Židů se živilo jako obchodníci s různým spotřebním a textilním zbožím. Bylo
to celkem 53 mužů a jedna žena, vdova jménem Sara Blochin. Mezi obchodníky
patřil například Moises Bleier, Joseph Beer, nebo předek ostrovských
Löwensteinů Aron. V místě byl v té době příslušný i Marcus Mayer, obchodník
z koňmi a výrobce tabákového zboží s dílnou v Krásném Lese Moises Löwenfeld.
Dcera Seligmanna a Sary Bondiových Ester zastupovala v Hroznětíně krejčovské
a pletařské řemeslo; trojice mužů Moises Berger, Herschmann Ullmann a Juda
Eckstein se věnovali výrobě vína a destilátů. Je samozřejmé, že tak velká
komunita potřebovala i svého rabína, kterým byl v této době rabi Joseph
Lemer. Rabi Lemer obýval s manželkou Ester, dvěma syny (Benediktem a Wolfem)
a třemi dcerami (Miriam, Rachel a Annou) obytný prostor synagogy. O
zajištění přísunu košer potravin a správné zařezávání masa se staral místní
šochet Aron Bermann. Je zvláštností, že tyto dvě osoby a jejich rodiny sice
pobývaly v době sčítání v Hroznětíně, ale nebyly pod správou ostrovského
panství. Rabín Lemer s rodinou spadal pod knížete Löwensteinischena, který
měl majetek v okolí Bezdružic, a šochet Bermann náležel k panství Pernštejn.
O výchovu malých hroznětínských Židů a jejich vzdělání se staral učitel
Abraham Straus pocházející z maďarské Pešti.
Rozklad do té doby rostoucí komunity přinesl až revoluční rok 1848, po němž
skončila většina diskriminačních opatření. Mnoho z tehdejších 527 obyvatel
se pustilo do podnikání v nedalekém Ostrově nebo Karlových Varech a přitom
se do těchto měst i přestěhovalo. Přesto byl počet zůstavších dost velký na
to, aby mohla být v roce 1870 zřízena nová škola, která společně s bytem
rabína sousedila se synagogou. Odliv řady obyvatel způsobilo i založení
Židovské obce v Karlových Varech v roce 1869 a požár města v roce 1873,
kterému padly za oběť i židovské domy.
Na začátku 20. století dochází k postupnému otevírání gheta, a přestože je
v roce 1921 v místě registrováno pouhých 16 věřících, hroznětínská Obec si
díky svazku s dalšími patnácti malými obcemi karlovarského regionu (např.
Jáchymov, Nejdek) udržela svůj rabinát až do rozmetání komunity v roce 1938.
Po skončení 2. světové války se nikdo z místních Židů již nemohl vrátit.
Židovský hřbitov a synagoga
Na dnes známém místě, ve svažnatém břehu říčky Bystřice spadajícího ze svahu
Hochbergu, byl před rokem 1618 založen „nový“ hřbitov. Toto „nové“ místo
nebo snad rozšíření stávajícího reflektovalo na potřebu většího prostoru po
přistěhovalecké vlně z roku 1606. Touto datací je zdejší hřbitov
prokazatelně jedním z nejstarších v Čechách. Jeho současná podoba je však
silně poznamenána nejen řáděním německého obyvatelstva po záboru Sudet
v roce 1938, ale i stavební činností v okolí, které pohříchu řada kamenných
náhrobků padla za oběť. Stejně tak původní barokní brána, která přečkala i
hrůzy 2. světové války, nevydržela jeden z nájezdů nenechavců a v současné
době je v neznámých, jistě „poctivých“ rukou.
Ještě poměrně idylický stav hřbitova na počátku třicátých let dvacátého
století nadšeně opěvoval například profesor Eugen Linke, konzervátor
Státního ústavu památkové péče. Ve své stati profesor Linke mimo jiné
napsal: “Vstoupíme-li do brány, vstupujeme do nejstarší části hřbitova.
Náhrobní desky většinou ze žuly stojí v různé velikosti a po těch
ojedinělých po několika krocích stojí hustě vedle sebe vpravo i vlevo od
cesty, která vede středem hřbitova. Převažují tu dva tvary náhrobních
kamenů: zakončení nahoře, většinou s lištou na okraji, s plochým nebo
polokruhovým a do špice se sbíhající římsou různé síly ve stylu gotických
vimperků. Kámen vlevo od vchodu. Dva sloupy s koulemi na vrcholu, rámující
nápisovou plochu. Bez tektonické souvislosti se o koule opírají dvě barokní
voluty, které nesou nahoru vydutou římsu. Mezi nimi je plocha, vyplněná
reliéfně vytvořenou barokní konvicí, označením příslušnosti zemřelého
k rodině Löwy……“ Přestože se prof. Linke mýlil v označením nestarší části
hřbitova, kterou je bezesporu dolní část souběžná s tokem Bystřice, jeho
zaujaté líčení jasně prozrazuje, za jaký skvost byl zdejší hřbitov vždy
považován.
Co se týče místních synagog, jejich historie už byla popsána ve výše
napsaném textu. Přestože tato poslední stavba přečkala požár města z roku
1873, nedostala již šanci přetrvat do dnešní doby, protože byla ihned po
záboru Sudet společně se školou a rabinátem stržena. A tak je jedinou
památku na tento dům modliteb několik málo snímků z poslední doby (počátku
30.let) a jeho vylíčení ve stati prof. Linkeho, ze kterého citujme alespoň
několik vět. „Budova je stavebně spojena s bytem rabína. Střecha přesahuje
barokní štít a označuje tak chrám jako důležitý objekt. Dlouhá vnitřní osa
leží ve směru mlýnského potoka. Průčelí má dvě půlkruhově zalomená okna a
mezi nimi okrouhlé okénko, dole arkýřovou, na dvou konsolách spočívající
přístavbu nepatrné tloušťky, která končí trojúhelníkovým štítem. Zdůrazňuje
tak z vnějšku místo, na němž se uvnitř nalézá skříňka s Thorou…“
Linkeho stať končí slovy:“ Zde, kde pečuje bohoslužba o stálý život,
zaznamenáváme pečlivou ruku, která opatruje řád a zachovává vše, co tu
vidíme.“ Naneštěstí se tyto pečlivé ruce židovských obyvatel nenávratně
propadly v hrůzách šoa a jediným pozůstatkem kdysi veliké kvetoucí komunity
je dnes již téměř zrekonstruovaný hřbitov, připadající karlovarské Židovské
obci.
Část fotografií a písemných pramenů bylo laskavě zapůjčeno paní Mgr. Z.
Čepelákovou.
|
|
Židovský hřbitov v
Hroznětíně dnes
_________________________
Židovský náhrobek "zdobící" zahradu jedné chaty v
nedaleké chatové kolonii u Velkého rybníku. |